- Startsida
- SKR
- Demokrati, ledning, styrning
- Styrning, ledning
- Planering, uppföljning, åtgärd
- Följa upp service och bemötande
- Resultat servicemätning 2023
- Resultat av servicemätningens nyckeltal
Resultat av servicemätningens nyckeltal 2023
Undersökningen mäter bemötande i telefon och tydlighet i skriftlig kommunikation samt hur enkelt invånarna tycker att det är att få hjälp från kommunen med sitt ärende.
Servicemätningen 2023 visar likt 2022 ett något lägre resultat för enkelhet när kontakten sker via telefon. Invånare som har kontaktat kommunen via e-post ger i snitt ett högre betyg på hur enkelt de upplever att det är att få hjälp med sin fråga. Servicemätningens enkät har skickats ut till invånare som har varit i kontakt med kommunen via telefoni eller e-post.
I de fyra tabellerna presenteras de tio kommuner med högsta resultat av de kommuner som kom upp i 100 eller fler enkätsvar för respektive kanal (telefon och e-post). Det vill säga där varje kommun har samlat in minst 100 enkätsvar per kanal för att kunna delta i slutgiltig jämförelse.
Tabell 1: Bemötande via telefoni
I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för bemötande via telefoni. Snittresultat deltagande kommuner: 83,0
Kommun | Index 1–100 |
---|---|
Skara kommun | 91,5 |
Falkenbergs kommun | 91,2 |
Älmhults kommun | 90,3 |
Lidingö stad | 89,7 |
Karlshamns kommun | 89,1 |
Tjörns kommun | 89,1 |
Tanums kommun | 88,7 |
Norrtälje kommun | 88,3 |
Höganäs kommun | 88,3 |
Storumans kommun | 88,2 |
Tabell 2: Enkelhet telefoni per kommun
I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för enkelhet telefoni per kommun. Snittresultat deltagande kommuner: 73,8
Kommun | Index 1–100 |
---|---|
Falkenbergs kommun | 87,1 |
Storumans kommun | 84,9 |
Älmhults kommun | 84,4 |
Skara kommun | 84 |
Tjörns kommun | 82,9 |
Kristinehamns kommun | 81,7 |
Gnesta kommun | 81,7 |
Lidingö stad | 81,5 |
Tanums kommun | 81 |
Hultsfreds kommun | 80,7 |
Tabell 3: Tydlighet e-post
I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för tydlighet e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 83,1
Kommun | Index 1 – 100 |
---|---|
Nynäshamns kommun | 88,4 |
Piteå kommun | 87,5 |
Orusts kommun | 86 |
Falkenbergs kommun | 85,7 |
Lidingö stad | 85,5 |
Trollhättans Stad | 85,4 |
Sigtuna kommun | 84,9 |
Huddinge kommun | 84,2 |
Karlstads kommun | 83,5 |
Alingsås kommun | 82,5 |
Tabell 4: Enkelhet via e-post
I tabellen presenteras de tio högsta indexresultaten i fallande skala för enkelhet via e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 79,4
Kommun | Index 1 – 100 |
---|---|
Piteå kommun | 87,5 |
Nynäshamns kommun | 86,3 |
Lidingö stad | 73,2 |
Sigtuna kommun | 825 |
Trollhättans Stad | 82,3 |
Karlstads kommun | 81,6 |
Falkenbergs kommun | 80,9 |
Orusts kommun | 79,9 |
Alingsås kommun | 79,9 |
Huddinge kommun | 78 |
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Maria Hagström
Handläggare